onsdag 5 januari 2011

antikt UFO för januari...


Det här måste nog ändå vara rekordet i gammalt UFO, både för mig och för andra här! Jag tror att denna ofärdiga tröja är nästan 20 år gammal.
Hur kan jag veta det? Jag minns ganska klart när jag köpte garnet och kan på så vis datera stickningen. Min första pojkvän hade vänner med lantställe nere vid Ödeshög, nämligen. Redan på den tiden var jag garntokig och krävde bilfärd på slingriga vägar till något slags ullspinneri som skulle ligga i närheten.

Sedan var det ju år och dagar sedan som modetidningen Elle hade stickmönster i varje nummer.

Vad tror ni? Kommer jag någonsin att bli klar med denna tröja? Eller kanske är den ett sådant där projekt som ska ligga där längst ned i stickhögen och liksom mogna till sig? Jag menar, ärmarna ska stickas på 2,5mm... Det är inte så lockande.

Jag har ju några andra av yngre datum som känns mer angelägna. Kanske Oblique, som bara har en halv ärm kvar? Det projektet är "bara" två år gammalt.

5 kommentarer:

  1. jag tror faktiskt jag har ett ufo liggandes som är 30 år gammalt - gäller å hitta det ... :-)

    SvaraRadera
  2. Nog har jag flera så gamla UFO'n. Men dom börjar nog närma sig stadiet att jag funderar på att repa upp dom i stället...
    Antingen för att dom blev fel från början, eller för att tröjorna (jag stickade definitivt inget annat än tröjor då) nu känns lite trånga. Så det är kanske bättre att börja om med en annan storlek.
    Några så gamla UFO'n tror jag inte jag ska ge mig på här. Men det är klart att du ska sticka klart tröjan. Vadå... stickor 2,5 är väl inget?

    SvaraRadera
  3. Jag vet med säkerhet att jag har åtminstone ett så gammalt UFO. Kanske tar jag fram det. En god vän frågade om jag inte skulle göra klar den tröjan här om dagen. Vad det är? Kanske tar jag fram den i februari, den här bloggen är kanske vad som behövs för att få fram den ur sin sovpåse. Tröjor från den tiden har en tendens att vara för små, krymper dom i förrådet? Som tur är, är garn återanvändningsbart om stickningen känns fel.

    SvaraRadera
  4. Jag har en julduk i korsstygn som påbörjades 1967...år inte ens halvfärdigt....som tur(?)är finns den kvar i Lund...men kommer till Varberg såsmåningom.

    SvaraRadera
  5. Heja! Den ser ju snygg ut, kör på!

    SvaraRadera