lördag 5 mars 2011

Mitt UFO för mars

Jag är mycket nöjd med att jag är klar med mina två tidigare UFOs för 2011: Skyggen och den enkla bruna koftan.

Mitt mål för mars är att slutföra en riktigt gammal surdeg: Mönstertern som är designad av Marianne Isager och stickad i tre olika färger av det fantastiska garnet Tvinni. Den här tröjan har varit NÄSTAN klar mycket, mycket länge. Det ska bli roligt att äntligen kunna använda den! Garnet köpte jag på Yll & Tyll i Uppsala redan i början av 1990-talet så det är verkligen hög tid!

Det som återstår är att sy maskinsömmar för halsringning och ärmhål, sy i ärmarna och sticka halskanten som ska få en liten "rullå" i rött garn innan den svarta kanten. Alla kanter ska vikas dubbla och sys fast mot baksidan men först måste nederkanten och den ena ärmkanten stickas om. De är för löst stickade och det kommer inte att se snyggt ut om jag inte gör om dom. Det blir alltså att sticka helt nya kanter och sedan klippa bort de gamla så att jag kan sy fast de nya med fina maskstygn. Allra helst ska det bli helt osynligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar